پرورشی‌وتربیت بدنی آموزش‌وپرورش شهرستان اردل

پرورشی‌وتربیت بدنی آموزش‌وپرورش شهرستان اردل
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۰۷ فروردين ۰۱ ، ۰۰:۳۲

پنج اصل ضروری درسال1401

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش‌پرورش شهرستان اردل اهتمام و توجه ویژه کارشناسان،مدیران،مربیان،مشاوران،مراقبین سلامت و دبیران تربیت بدنی جهت تحقق 5 اصل در سال 1401را خواستار شد.

به گزارش معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش‌وپرورش شهرستان اردل،ارژنگ بهرامیان ریگکی در این خصوص به اجمال توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

مشارکت گروهی دانش آموزان درفعالیت ها:

انسان موجودی اجتماعی است. کار و بحث گروهی، دانش آموزان باید با مشکلاتی که در بزرگ سالی بر سر راه زندگی اجتماعی آن ها به وجود می آید، آشنا شوند و راه مقابله و برطرف کردن مشکلات را یاد بگیرند. در واقع، این تمرینی کوچک برای رسیدن به زندگی اجتماعی بهتر است. در جریان کار گروهی، دانش آموزان علاوه بر تجربه اندوزی در تقسیم کار و مسئولیت، تجربیاتی نیز در زمینه ی مدیریت و سازمان دهی فعالیت ها به دست می آورند.

امروزه در دنیا هیچ کاری در زمینه های علم فناوری، اقتصاد و حتی فکر و اندیشه به صورت فردی انجام نمی شود. کارگروهی یکی از ضروریات مدارس است و باید دانش آموزان را با کارگروهی آشنا کرد.

کار تیمی فرصت ایجاد نگرش های مثبت نسبت به مدرسه و علم را در ذهن های دانش آموزان به وجود می آورد و تعامل عاطفی را بین آنها تقویت می کند.

تبیین بیانیه گام دوم انقلاب:

اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب از بهمن ۹۷ پایه ریزی شد و از میانه سال ۹۹ خود را به عنوان اندیشگاه تعریف کرد و رسالتش اقامه عینی و گفتمانی این بیانیه است.
مخاطب تبیین این بیانیه، نیز ملت ایران و به طور خاص جوانان هستند و قبل از هر کاری، کسانی که باید در تبیینِ بیانیه ایفای نقش کنند، باید با گفتگو و اندیشه ورزی به تحلیل علمی درخصوص نحوه تبیین بپردازند.

تبیین و بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانش آموزان باید با نگاه تربیتی، فرهنگی ، سبک زندگی، دشمن شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی در اولویت قرار گیردو بستر مناسب برای پاسخ دهی و آموزش بیانیه گام دوم انقلاب به مخاطبان نوجوان و جوان که مورد خطاب رهبر معظم انقلاب قرارگرفته اند را فراهم آورد.

آموزش مهارت های اجتماعی:

کسب مهارت های اجتماعی یکی از عناصر اساسی اجتماعی شدن آدمی در تمامی فرهنگ ها محسوب می شود. آموزش وپرورش نهادی ارزشی محسوب می شود که جامعه از آن انتظار دارد همواره یادگیری مهارت های اجتماعی را در کنار آموزش سایر دروس بهبود بخشد. مهارت های اجتماعی، رفتارهای هستند که فرد را قادر به تعامل مؤثر و اجتناب از پاسخ های نامطلوب نموده و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی افراد هستند. این مهارت ها ریشه در بسترهای فرهنگی و اجتماعی دارد.

پرورش مهارت های اجتماعی برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز ،بهبود مهارت های بین فردی ،پرورش احساس تعلق و همبستگی ،ایجاد روحیه تعاون و از خود گذشتگی ،پرورش شهروندانی سازنده و مهم‌تر از همه پرورش هویت جمعی بسیار مفید است .با توجه به این که انتظار می رود مدارس این زمینه ایفای نقش کنند و باعنایت به اینکه مدرسه و تمام عوامل موجود در آن به عنوان مهمترین پایگاه نهاد تعلیم و تربیت در این زمینه رسالت فطری به عهده دارند لذا بررسی رابطه جواجتماعی مدرسه و پرورش مهارتهای اجتماعی ضروری است .

تلاش جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کاهش آن:

افزایش هر چه بیشتر آسیب‌های اجتماعی اعم از (ترک تحصیل، فرار از مدرسه، اعتیاد، سرقت، تشکیل گروه‌های معارض و …) به وی‍ژه در سال‌های اخیر در بین دانش آموزان وهمچنین شیوع مفسده‌های آشکار و پنهان، افزایش قابل توجه بزه کاری‌ها وکژروی‌های اجتماعی و ...، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان  مدرسه‌ای جامعه مستلزم تعمق ویافتن راهکارهای  اساسی است.

تمام آسیب‌های اجتماعی میل به گسترش دارند که اگر در شکل ساختاری به صورت جدی قصد پیشگیری داشته باشیم، شاید تا حدودی موفق شویم. بنابراین انجام هرگونه برنامه‌ریزی و فعالیت در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان جامعه از چند جهت واجب و گریزناپذیر به نظر می‌رسد؛ چرا که از یک طرف با کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پر خطر در مدارس، ضریب امنیت اجتماعی بالا رفته، از طرف دیگر سرمایه‌ای که به دلیل افت تحصیلی و فرار از مدرسه هزینه می‌شود، کاهش می‌یابد، هزینه‌هایی که صرف ایجاد امنیت در جامعه می‌گردد در حوزه‌ی آموزش وتعالی فرهنگی جامعه صرف می‌شود، پس می‌طلبد تا در راستای شناخت عوامل کنترل کننده و کاهش‌دهنده آسیب‌های اجتماعی تلاش افزون‌تری داشته باشیم.

ایجای فضایی امن و شاد درمدارس:

نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش‌آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی می‌شود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود، یا مورد غفلت قرار گیرد، دانش‌آموز به توانایی‌ها و شایستگی‌های کامل دست نخواهد یافت.‏ در شرایطی که بیشتر خانواده های شهرستان از فقر رنج می برند، حداقل کاری که می‌توان برای تامین بهداشت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان داشته باشیم، ایجاد فضای شادی‌بخش در مدرسه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی