بسته تحولی ارتقا سوادحرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی
سرپرست وزارت آموزشوپرورش ارتقای «سوادحرکتی»، را یکی از راهبرد ها و مأموریت های معاونت تربیت بدنی برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین در تحقق «ساحت زیستی-بدنی» عنوان کرد.
به گزارش معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزشوپرورش شهرستان اردل به نقل ازمرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علیرضا کاظمی؛ با حضور در آیین افتتاح بسته تحولی ارتقای «سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی» که با رویکرد توسعه مهارت های بنیادین و با ترویج سبک زندگی فعال در شهرری برگزار شد، اظهار کرد: خیلی خرسندم که در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید در یک برنامه کاملا متفاوت با رویکرد تحولی در شهرری، شاهد برنامه ای جذاب و هنرنمایی دانش آموزان ورزشکاری بودم که از مدرسه آمده بودند.
کاظمی با اشاره به این که آموزش و پرورش مسئولیت خود را در تربیت نسل با نشاط و ورزشکار ، بدون نقص انجام داده است، گفت: اگر خواسته باشیم به اهداف آرمانی ذکر شده در سندتحول بنیادین برسیم؛ قطعاً نیاز به هم افزایی بخش های مختلف داریم و این هم افزایی بدون کمک و همراهی خانواده ها صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری در آینده کشور و تضمینی برای آینده روشن است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر امروز در نظام تعلیم و تربیت، نابسامانی هایی به چشم می خورد؛ ناشی از کم کاری نظام تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه ناشی از بی توجهی به آموزش و پرورش کشور و کاهش سرمایهگذاری در نظام تعلیم و تربیت در دوره های گذشته است.
کاظمی با اشاره به این که برای ایفای نقش آموزش و پرورش، باید الزامات رشد، شکوفایی و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت را مهیا کنیم، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت، بالاترین مأموریت و وظیفه خودمان را اجرای سند تحول بنیادین قرار داده ایم. چرا که در در سند تحول بنیادین، راهبرد رسیدن به اهداف، توجه به ساحت های تربیتی ذکر شده است.
وی با اشاره به این که از میان ساحت های نام برده شده در سندتحول بنیادین، یکی از مهمترین ساحتها که بر ساحت های دیگر مرجعیت دارد، «ساحت زیستی و بدنی» است، گفت: اگر از سلامت جسمانی و جسمی سالم، برخوردار نباشیم، مطمئناً روان سالمی نخواهیم داشت و اگر از روان سالم برخوردار نباشیم، در ساحت های تعلیم و تربیت، توفیقی نخواهیم داشت و سند تحول بنیادین برای تحقق ساحت های تربیتی، به ما راهبرد «ایجاد موقعیت های تربیتی در همه عرصه ها» را ارائه میدهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به «رفتارهای درون ساحتی » در اجرای سندتحول بنیادین گفت: آنچه که سند از ما میخواهد، رفتارهای درون ساحتی است و اگر قرار باشد این رفتارها شکل بگیرد ما باید موقعیت های درون ساحتی را برای دانش آموزان، ایجاد کنیم.
کاظمی حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش را سرآمدترین حوزه در دستیابی به اهداف سندتحول بنیادین دانست و تصریح کرد: امروز شاهد ویترین های جذاب و متنوعی از فعالیت های میدانی در کف مدرسه هستیم و هیچ دستاورد و افتخاری از این بالاتر نیست.
وی ادامه داد: طرح «مدرسه پویا» یکی از مهم ترین طرح های اجرا شده در کلاس درس، حیاط و پلههای مدرسه بوده که زمینه های نشاط و شادی دانش آموزان را در مدارس ایجاد کرده است.
کاظمی با تأکید بر این که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به نهادینه کردن فرهنگ حرکتی در دانش آموزان نیست، گفت: برای نهادینه کردن سواد حرکتی در جامعه به کمک و حمایت همه دستگاه ها، رسانه ها و خانواده نیاز داریم تا مسیری که آموزش و پرورش آغاز کرده است را در کف جامعه ساری و جاری کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز، «ورزش صبحگاهی»، «مدرسه پویا»، «طرح کوچ»، «انجمنها و کانونهای ورزشی» و «مدرسه پهلوانی» و نمونه های دیگر از این فعالیت ها همه جزو فعالیتهای درون مدرسه است.
وی با اشاره به این که اوج فعالیت های دانش آموزی ما در تابستان شکل می گیرد، گفت: آمار و ارقام سالانه به ما نشان می دهد که بیشتر ورزشگاه ها در فصل تابستان پر از دانش آموزان است.
وی افزود: در سال گذشته «طرح کوچ» نه فقط یکی از موفق ترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش، بلکه موفق ترین پروژه فرهنگی کشور بود که در شرایط زیست بوم کرونا که دانشآموزان از تمام فعالیتهای بدنی محروم مانده بودند، اجرا شد.
کاظمی گفت: امروز طرح «سواد حرکتی» را به عنوان یک بسته سندتحول دنبال می کنیم که در این مسیر، دانشآموزان هم به دانش سواد حرکتی دسترسی پیدا خواهند کرد و هم سواد حرکتی به عنوان یک مهارت، در دانش آموزان نهادینه خواهد شد.
وی گفت: انتظار داریم با توجه به این که فعالیت های حوزه تربیت بدنی یکی از جذابترین حوزهها برای معلمان، خانوادهها و دانشآموزان است، صرفاً محدود بر ساعات تربیت بدنی در مدارس نباشد و در سایر ساعات درسی نیز، در زمان استراحت، حرکات ورزشی را با شعارهای انقلابی، دینی، قرآنی و اجتماعی و مهارتهای اجتماعی تلفیق کنیم تا بتوانیم از دل سواد حرکتی به جنبههای اعتقادی، دینی و اجتماعی بچه ها بیفزاییم.