حق نداریم دانشآموز را از آموزش حضوری محروم کنیم
به گزارش معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزشوپرورش شهرستان اردل به نقل از روابطعمومی معاونت تربیتبدنی و سلامت، صادق ستاری فرد در گفتوگوی ویژه خبری با موضوع آموزش حضوری و سلامت جسمانی دانشآموزان (مصوبه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا) اظهار کرد: در تمام دنیا آموزش مجاری به عنوان جایگزین مدرسه تعریف نمیشود بلکه آموزش مجازی یک مکمل برای آموزش و تربیت است.
وی ادامه داد: متاسفانه همهگیری کرونا که بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت عارض شد چالشهای جدی را ایجاد کرد مهمترین چالش موضوع افت یادگیری و تحصیلی دانشآموزان بود و با توجه به بررسیهای انجام شده در تمام دروس و پایههای تحصیلی، ما دچار افت یادگیری شدیم.
ستاریفرد بیان کرد: موضوع اجتماعی شدن دانشآموزان و فرآیند جامعه پذیری و حضورشان در مدرسه، همچنین رشد اجتماعی و عاطفی آنان در مدرسه اتفاق میافتد و تربیت تمام تمام ساحتی نیز در آموزش حضوری است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: مدرسه محل تربیت دانشآموز است و او در محیطهای مختلف یادگیری قرار میگیرد و مهارتهای مختلف را میآموزد در ۲۵ماه اخیر این فرصت از دانشآموز گرفته شده است. ضمن اینکه توجه به این امر ضروری است که اساسا از طریق بستر آموزش مجازی بسیاری از مهارتها از جمله مهارتهای شغلی یا فنی، مهارتهای زندگی و مهارتهای جسمی و حرکتی قابل انتقال به دانش آموز نیستند.
وی با تاکید براینکه این حق دانشآموز است که از آموزش و پرورش باکیفیت برخوردار باشد گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانشآموزان به حداقلهای آموزش غیرحضوری هم دسترسی ندارند که در این صورت عدالت آموزشی خدشهدار میشود لذا حق نداریم دانشآموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.
ستاریفرد ادامه داد: مبتنی بر این موضوعات ستاد ملی کرونا آموزش حضوری را محل تاکید و تصویب قرار داده است و مراجع علمی دنیا توصیه کردهاند مدارس در اپیدمی کرونا اولین جا برای باز شدن و آخرین جا برای تعطیل شدن هستند. در ۶ماه گذشته تمام مدارس روستایی و کم جمعیت حضوری بودند و امتحانات نیز حضوری برگزار شد این تجربیات کمک میکند این موضوع به تمام کشور تعمیم داده شود.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به ابلاغی که فردا انجام خواهد شد آمادگی داریم از ۱۴فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد آموزش حضوری را پیش بگیریم. رشد حرکتی دانشآموزان و اضافه وزن چالشی جدی است که اکنون به ازای هر ۳دانشآموز یک دانشآموز اضافه وزن دارد.
وی به چالشهای موجود در آموزش مجازی اشاره و اظهار کرد: کیفیت آموزش ۳مقوله مهم را دربردارد این مولفهها نیروی انسانی، محتوا و برنامه و زیرساخت و فضای آموزشی است. این ۳ عنصر مهم در دوره کرونا و آموزش مجازی دچار چالش شدند؛ نیروی انسانی آموزش و مهارت لازم و توانمندی مورد نیاز را نداشت، محتوای مناسب مجازی فراهم نشد و زیرساخت و فضای آموزشی که به کلی دگرگون شد و دسترسی به بسیاری از محیط های متنوع یادگیری مثل اردوها، جشن ها و مسابقات و ... حذف شد. لذا آموزش مجازی علاوه بر ایجاد نگرانی های فرهنگی از حیث بستر رها شده فضای مجازی برای کودکان، نوعا کیفیت آموزشی و پرورشی و عدالت تربیتی را خدشه دار نمود. این مطالبه از سوی دانشآموزان و خانواده وجود دارد که با فراهم آوردن زیرساخت مناسب آموزش حضوری را پیش گیریم.
ستاریفرد ادامه داد: ۹۵درصد فرهنگیان دز اول واکسن کرونا و ۹۰درصد دز دوم را دریافت کردهاند همچنین حدود ۵۳درصد معلمان دز سوم را زدند و خوشبختانه نسبت به سایر اقشار جامعه فرهنگیان در این امر پیشرو بودند. ۹۰درصد دانشآموزان بالای ۱۲سال نیز دز اول و ۸۰درصد دز دوم را دریافت کردند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش ۵۰۰مکان آموزشی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده و دسترسی برای جامعه فرهنگی تسهیل شده است. میزان زدن ماسک و رعایت فاصلههای اجتماعی و موضوع تهویه مدارس در آموزش و پرورش نیز مطلوب است.
وی تاکید کرد در تهران، همدان و مناطق سرد کشور موضوع تهویههای کلاس خوب بوده است ما به سمت تهویه الکترونیکی نیز خواهیم رفت.
ستاریفرد درباره نحوه تشکیل کلاسها از ۱۴فروردین اظهار کرد: فردا دستورالعملی را در این باره به مدارس ابلاغ میکنیم و نحوه آموزش حضوری معین میشود. سرویس مدارس مهمترین موضوع است در تلاشیم آن را حل کنیم و امیدواریم با همراهی خانوادهها نسبت به افت تحصیلی دانشآموزان اقدامات خوبی انجام دهیم. حدود ۷۷درصد خانوادهها به آموزش حضوری مطالبه داشتهاند و این امر به ما در بازگشایی حضوری مدارس کمک میکند.
معاون وزیر ادامه داد: شبکه شاد ما را در آموزش در دوران کرونا همراهی کرد اگرچه که چالشهایی نیز داشت.